Външните планети и циклите им
Автор: Лиз Грийн


Страници: 296
Цена: 16.00лв.
12.80лв.

Класическа творба по мунданна астрология, тази книга – сборник от седем семинара, изнесени през 1980 – изследва значението на Уран, Нептун и Плутон, същевременно в индивидуалните и националните карти и с оглед на колективните социални, религиозни, творчески и политически течения, отразявани от транзитите им през зодиакалните знаци и тяхното повтарящо се взаимодействие с циклите на Сатурн. Дълго преди астролозите да започнат да се фокусират сериозно върху колективните тенденции, отразявани от външните планети, тази книга предсказа значими световни събития като срива на СССР, образуването на обединена Европа и надигането на религиозния фундаментализъм. Макар и оригиналният текст да е оставен непроменен, сега той е толкова уместен и навременен, колкото бе при първото му публикуване. Това ревизирано ново издание включва приложения, бележки и коментари, които осъвременяват информацията и се разпростират в 21-и век. Книгата е основно четиво за всеки – от ученика до професионалния астролог, който е загрижен за начините, по които индивидът взаимодейства с по-големия свят.

НАДНИКНЕТЕ В КНИГАТА ТУК:

Домовете, управлявани от външните планети
Мисля, че трябва да разгледаме и домовете, чиито естествени управители са трите външни планети, защото, според мен, планетите, поставени в осми, единадесети и дванадесети дом, може да бъдат много обезпокоителни, ако са недоразбрани. Традиционните значения, отдавани на тези сфери, са доста плитки и незадоволителни. Знам, че това е познат материал за повечето от вас, но си струва да се спомене. Някак не съм много удовлетворена, като открия единадесетия дом описан като „клубове и общества”, или осмия – или като дома на „смъртта”, или на „наследствата”. А дванадесетият има по-дълбоки равнища от „болниците и затворите”.
Нека започнем с осми дом. Как стигаме от срещата с другия до застрахователните полици и наследствата? Мисля, че трябва да се придържаме към идеята за цикъл. Нещо се случва като резултат от срещата на индивида с други хора. Той повече няма да бъде същият, ако тази среща е била истинска, защото другият винаги ще ви принуди да откриете неща за себе си, които не сте знаели преди. Ще откриете, че има полутонове, пътища, дори съдба, функциониращи във всяка дълбока връзка, което разкрива напълно невиждан и непознат свят. Това е подсъзнанието, което има много повече за казване защо сме в някаква връзка, отколкото е способно егото. Така срещата с външния човек в седми дом води до запознанството с другия в самия себе си в осми дом. И плашещото нещо у този друг е, че не е просто онова, което имаш. Той е целият нанос и натрупвания от майката, бащата, мъжкото и женското, връщайки се еони назад. Това е подземният свят на психиката – а именно мястото, където Персефона е отвлечена, когато Хадес или Плутон я сграбчва и отвежда с черната си колесница в предверията на смъртта. Всичките идеи на Везните относно човешкия обмен са склонни да се разпадат на парчета, когато се изправят пред Скорпионовата страна на живота, която, според мен, е грижливо описана от Фройд в работата му. Осмият дом е бойно поле, място на сблъсък. Индивидът трябва да се предаде на нещо друго – независимо дали е собствената му подтискана тъмнина или съдбата му.
От този сблъсък идва разбирането, че нещо друго, различно от егото, направлява шоуто. В крайна сметка другото е формулирано в усещане за смисъл и насока за божественото, така че преминаваме в девети дом със стремежа му за преживяване на Бог. Ако човек среща съдбата, той започва да задава въпроси. От формулирането на лична философия, индивидът се придвижва в десети дом и се опитва да осъществи вярванията си посредством някакъв конструктивен принос към света наоколо. След като се е изкачил по пътя си в света и е приел светски отговорности, човек начева да се пита какъв изобщо е смисълът. Започва да му просветва, че е част от по-голямото човешко семейство със своя собствена визия и модел за развитие в бъдещето. Индивидът осъзнава, че хората не са толкова различни едни от други, че психиката действа според някои основни закони и модели. Това е единадесетият дом. Накрая дори отделеността на човешката индивидуалност изчезва пред лицето на единството на целия живот, неделимостта от миналото му, отвеждащо далеч назад до животинското и растителното царство. Тук най-отдолу е матрицата или морето на живота, безкрайността на подсъзнанието без форма или дефиниция. Аз мисля, че дванадесети дом е много повече от болници и ограничение. Той е коренът, от който изникват митовете, морето на въображението и най-древното минало.
Ако откриете няколко планети в дванадесети дом в някоя карта, тогава мисля, че индивидът трябва да научи нещо за въображаемото царство. Ако не се споразумее с него, тогава то го разчленява. Дванадесети дом е медиумистична сфера, защото съдържа цялата история на човешкия опит. Той, разбира се, наподобява наличието на силни контакти с Нептун или ярко подчертан знак Риби в хороскопа. Ако много планети попадат в единайсети дом, тогава човек трябва да се научи да работи с теченията към осъзнаване, които се разгръщат в хода на живота му. Ако има много планети в осми дом, то индивидът следва да се приучи да гледа тъмнината в лицето.
Смятам, че човек може да има много проблеми при Слънце или друго ударение, подчертаващо един от тези три дома, ако се опитва да подхожда към кризите, носени му от живота, от силно стеснена перспектива. По някакъв начин той живее посредством казуси, които са критични за цялата група, не просто за самия него. Това не означава, че не трябва да се справя с персоналната страна на проблемите, но има разлика, ако е разбирана и по-обхватната перспектива. Ако не можеш да видиш как собствената ти дилема по някакъв начин илюстрира казусите, които са критични за времето ти, тогава усещанията за изолация и отделяне нерядко са съкрушителни.
Аудиторията: Каква смятате, че е разликата в значението между планета и дома, който тя естествено управлява?
Лиз: Една планета представя динамична енергия. Тя е живо, активно нещо, което има свои собствени мотиви и се опитва да стигне донякъде. Един дом, от друга страна, е област от опита, театър. Планетата е актьор, а домът е декорът, сред който играе актьорът. Ако имате Слънце в съвпад с Нептун, значи разполагате с двама актьора, които се съобразяват един с друг, и двамата заедно ще представят подтик за възвисяване на живота, за докосване на божественото, за бягство от пределите на ограничената материална действителност. Но ако Слънцето ви е в съвпад със Сатурн и те са поставени в дванадесети дом, двамата актьори не са загрижени за трансцендентното. Те ще се опитат да изградят дълготрайност, самодостатъчност и сила за справяне с живота. Но обкръжението, в което трябва се стремят към целта си, ще е светът на сънищата, фантазиите, вътрешните религиозни копнежи, пътищата за бягство обратно в изначалната утроба. На актьорите все пак ще им се наложи накрая да изградят силно, солидно его. Но тяхната почва за обучение ще е мистичният свят.
Планетите в знаците им са материята, от които сме направени. Домовете представляват арените от живота, в който сме призвани, или обречени, да се научим да станем самите себе си. Понякога тези, двете, са ужасно противоположни, като Сатурн в дванадесети дом или Нептун във втори. Нерядко те са в унисон, като Юпитер на девети дом или Венера в седми. Материята, от които сте направени, може да не подхожда на опитностите, поднасяни ви от животът, но ще се изправяте пред тези преживявания отново и отново, докато не започне да се случва някакво сливане или интеграция. Аз смятам, че на практика обстоятелствата често звучат сходно. Но вярвам, че самите планети са най-важните фактори в картата.